/ Suomessa ainutlaatuinen Moovy-pysäköintipalvelu on jo kolme vuotta vanha – kehitys lähti asiakkaiden tarpeista

Suomessa ainutlaatuinen Moovy-pysäköintipalvelu on jo kolme vuotta vanha – kehitys lähti asiakkaiden tarpeista

Moovy on sataprosenttisesti suomalainen pysäköintipalvelu, jonka kehityksestä ja ylläpidosta vastaa tamperelainen Finnpark oy. Ympäri Suomea toimivassa Moovyssa kaikki on suomalaista, mukaan lukien järjestelmän käyttämät pysäköintilaitteet, kuten maksu- ja asiakaspalvelupisteet.

Moovy

Miten kaikki pysäköinnin erilaiset muodot yhdistävä Moovy on syntynyt?

Moovy tuli kuluttajille ja pysäköinninhaltijoille julkiseksi palveluksi maaliskuussa 2018. Palvelun kehittely oli alkanut jo pari vuotta aiemmin.

Moovy = helpompaa hallipysäköintiä

Selkeänä lähtökohtana konseptin luomisessa oli halu luoda hallipysäköintiin helpompi tapa. Työnimenä oli alussa ”Luotollinen lyhytaikainen pysäköinti”. Tähän tarpeeseen vastaavan pysäköintipalvelun puute oli nimenomaan aktiivisten pysäköijien ongelma.

Finnparkilla oli jo tuotevalikoimassaan Sesam-kortti, joka oli mahdollista ladata verkossa, automaattikassalla tai asiakaspalvelussa. Sesamin ongelma oli se, että jos asiakkaan maksama saldo meni umpeen puomilla, hän ei päässyt ulos ilman asiakaspalvelun apua.

Yhteinen johtopäätös Finnparkilla oli, että aika oli ajanut kortista ohi.

Kun hallipysäköintiä koskevia asiakaspalautteita käytiin systemaattisesti läpi, tehtiin sisäinen päätös, että juuri tätä ongelmaa ratkaisemaan lähdetään nyt tekemään omaa softaa.

Asiakasodotusten ja palvelumuotoilun kumppaniksi valittiin palvelumuotoilutoimisto Passi & Ripatti. Heidän kanssaan järjestettiin sekä kuluttaja- että yritysasiakkaiden kanssa työpajoja ja käytiin yksityiskohtaisesti läpi muiden pysäköintioperaattoreiden toiveita.

Erilaisia vaihtoehtoja punnittiin kunnes päädyttiin siihen, että Moovysta tulee helposti skaalautuva platform eli alusta ja toimintaympäristö. Moovysta haluttiin verkosto, johon voivat liittyä muutkin operaattorit.

Teknisen toteutuksen ja sovellusarkkitehtuurin kumppaniyritykseksi valittiin Vincit, mainostoimistoksi Think Creative. Pienin toimiva tuote (MVP) pukattiin ulos vuoden 2018 maaliskuussa, jolloin mukana oli kymmenen pysäköintitaloa ja Tampereen katupysäköinti.

Palvelua testattiin ensin 200 asiakkaan suljetussa Facebook-ryhmässä. Testikäyttäjien avulla ilmeni nopeasti, että Moovy toimi alusta saakka jopa yllättävän moitteettomasti.

Moovy leviää ympäri Suomea

Kun palvelu oli julki Tampereen halli- ja kadunvarsipysäköinnissä, heti perään tulivat mukaan Jyväskylä ja Kuopio. Näin Moovy irtaantui nopeasti ”vain” Tampereella toimivan palvelun leimasta.

Myöhemmin alettiin myös siirtää Moovyn pariin sopimusasiakkaita, jotka vanhan maailman tyyliin pitivät etäluettavaa pysäköintilätkää tuulilasissa. Rekisterikilven tunnistukseen perustuva Moovy osoittautui asiakkaille nopeammaksi vaihtoehdoksi.

Pian Moovyn Suomen valloituksen kohteina olivatkin jo Helsinki, Vantaa ja Turku. Helsingissä Moovy teki ensiesiintymisensä Pasilan pysäköintihalleissa, sitten oli vuorossa muita yksittäisiä kohteita, Pasilan massiivinen Mall of Tripla -keskus ja lopulta myös Helsingin katupysäköinti.

Alusta asti Moovyn kantavana teemana oli kestävä kehitys. Pysäköintitapahtumasta haluttiin tehdä digitaalinen myös siinä mielessä, että se vaatisi vähemmän laitteita sekä niiden huoltokäyntejä ja kuluvia osia. Moovy-palveluun eivät kuulu lipukkeet, kuitit eivätkä fyysiset tunnisteet, joten tässäkin suhteessa se on ekologinen vaihtoehto.

Pysäköinninhallinnan järjestelmänä se on kokonaisvaltaisin ja kattaa tasapuolisesti sekä halli- että katupysäköinnin. Pysäköintioperaattoreille Moovy on pysäköintijärjestelmä, ei vain yksi maksutapa.

Moovy toimii elokuussa 2021 kaikissa Suomen suurimmissa kaupungeissa.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Kehittäjät vastaavat

Moovy-palvelua oli luomassa joukko ihmisiä, joista tähän kyselykierrokseen on poimittu kahdeksan. Kysyimme kaikilta samat viisi kysymystä.

Mika Isoviita, Finnpark

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Tulin Finnparkille suunnittelemaan ja kehittämään tulevaisuuden pysäköintipalvelua. Toimin tuotepäällikkönä ja vastaan Moovyn kehityksestä.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Jokaisen muutoksen tai uuden ominaisuuden taustalla on asiakkaan tarve. Jonkin asian tekeminen asiakkaalle helpoksi ja yksinkertaiseksi on yksi suunnittelun lähtökohdista.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Koko Moovyn kasvutarina ajatuksesta valtakunnalliseksi palveluksi, joka helpottaa monen autoilijan pysäköintiä. Tyytyväiset asiakkaat.

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Autoiluun ja yleensä liikkumiseen liittyvä palvelu.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

Suomessa valmistettu Tesla. Kotimaisella tiedolla ja taidolla tehty, edistyksellinen edelläkävijä.

Janne Passi, Passi & Ripatti

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Itse sekä yrityksemme Passi & Ripatti Oy on ollut luomassa Moovyn palveluvisiota sekä suunnittelemassa ja viemässä vision toimivaksi ja yhä laajenevaksi palvelukokonaisuudeksi.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Asiakas on meille tärkein. Tehtäväni on huolehtia, ettei missään kohdassa, keneltäkään, pääse asiakas unohtumaan.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Tiimin sekä sitä kautta palvelun kyvykkyyksien kasvaminen osoittaa, mitä kaikkea entistä parempaa on tulossa. Ei voi olla kuin ylpeä!

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Moovy on olennainen ja mutkaton osa aktiivisen ihmisen arjen liikkumista.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

Volkswagen ID.3 – nykyaikainen, laadukas, ketterä, vastuullinen, tutun turvallinen, iloinen – kaupunkiliikkumisen edelläkävijä.

Janne Mäenpää, Finnpark

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Olen ollut synnyttämässä Moovya ihan ensitaipaleilta asti: ensimmäiset ideat Moovysta synnytettiin laajennetulla kehitystiimillä paikassa nimeltä Kotkanpesä. Ensi askeleensa Moovy otti Jyväskylässä Valmetin työpaikkapysäköinnissä pilotin merkeissä, tähän pisteeseen pääseminen oli jo vaatinut paljon mietintää käytetyistä tekniikoista, käyttöliittymästä, käytettävyydestä ynnä muusta. Jyväskylän pilotin jälkeen Moovyn kehittäminen keskittyi myös hallipysäköintiin. Koko Moovy-palvelun kehittämisessä mukana olon lisäksi olen ollut vastuussa hallipysäköinnin ja automaattisen tunnistamisen kehittämisestä alusta asti.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Hallipysäköinnin kehittäminen mahdollisimman helpoksi, ei lippuja eikä muitakaan toimia puomilla. Asiakaspalvelutyökalujen kehittämien asiakaspalvelutilanteita helpottamaan hallipysäköinnin osalta.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Uuden tekeminen, Moovylla raivattiin tietä ihan uudenlaiselle pysäköinnin palvelulle.

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Moovy pystyy palvelemaan liikkumisen sovelluksena niin julkisen liikenteen käyttäjiä kuin sähköauton lataajia pysäköinnin palveluiden lisäksi. Käyttäjämäärissä on saavutettu tai ylitetty varteenotettavien kilpailijoiden käyttäjämäärät.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

Ehdottomasti Tesla, moderni edelläkävijä.

Johanna Hellsten, Finnpark

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Oli ilo ja kunnia laittaa Moovyn asiakaspalvelu käyntiin.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Olen opastanut operaattoriasiakkaita Moovy-maailmaan ja kertonut sekä näyttänyt miten helppoa pysäköinnin hallinta on Moovy-palvelussa.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Monipuolisuus. Olen saanut tehdä asiakaspalvelua, Moovy-tuen hommia, koulutuksia asiakkaille ja palvelun käyttöönottoja kohteissa.

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Moovy on Suomen paras ja monipuolisin pysäköintipalvelu.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

Moovy olis ihan kun mun Yaris, luotettava ja näppärä kumppani 😊

Tami Koivuniemi, Finnpark

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Liiketoimintamalli, strategia, organisointi.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Asiakassegmentointi ja segmenttikohtaiset ratkaisut ovat osa jokapäiväistä työtä, samoin asiakasymmärryksen lisäämiseen liittyvät tehtävät. …Ja luonnollisesti kaupalliset toiminnot.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Mahdollisuus toteuttaa intensiivinen ja kohdennettu yritystason operaatio. Uuden liiketoimintamallin rakentaminen, toimijaverkoston rakentaminen, asiakasymmärryksen hyödyntäminen liiketoiminnassa.

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Moovylla on oma paikkansa liikkumisen alustojen (platform) joukossa. Moovy ei ole enää pelkästään pysäköintiin liittyvä palvelu vaan mahdollistaa liikkumista laajemminkin.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

TBA eli Moovy olisi liikkumisväline, joka sopeutuu asiakkaan kulloiseen tarpeeseen. Se hyödyntää eri toimijoiden liikkumisalustoja asiakastarpeen tyydyttämiseen. Alusta-automalleista ehkä lähinnä voisi mainita Teslan.

Satu Uotila, Finnpark

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Sain olla mukana luomassa Moovyn hyväntuulisen ja onnistuneen brändi-ilmeen yhdessä mainostoimisto Think Creativen kanssa.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Markkinointi meillä on ensisijaisesti juuri asiakkaan informoimista. Kerron asiakkaille, miksi Moovy on niin ylivoimainen parkkikaveri sekä opastan asiakkaita toimimaan pysäköintihalleissa ja lataamaan sovelluksen. Koetamme olla erittäin lähestyttävä yritys: sen viestiminen asiakkaille on ydintoimintaani.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Se, että näkee tyytyväisiä Moovyn käyttäjiä. Saamme todella paljon spontaania positiivista palautetta ja se ei ole todellakaan pysäköintialalla yleistä! Olemme onnistuneet silloin koko ketjussa; asiakkaan tavoittaminen, sovelluksen toimivuus ja asiakaspalvelun sekä laskutuksen onnistuminen.

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Moovy on viiden vuoden päästä samanlainen pysäköinnin käsite kuin parkkikolikko aikoinaan.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

Toyota Yaris hybrid: itselläni on sellainen, ja se on pirteä pakkaus ekologisuutta unohtamatta. 😊

Ali Lattunen, Finnpark

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Olen ollut ihan Moovyn alusta saakka ideoimassa ja suunnittelemassa Moovya sekä vetämässä Moovy-kehitystä sen ensimmäiset vuodet.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Kaikissa asiakkaan käyttämissä toiminnoissa – olivat ne sovelluksessa, maksupisteellä tai verkossa – etusijalle on asetettu käytön helppous ja miellyttävä pysäköinnin asiakaskokemus.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Nykyisessä roolissani yritysmyynnissä parasta on se, kun pystymme ylittämään Moovylla asiakkaan odotukset.

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Viiden vuoden kuluttua Moovy on paikantarjoajan näkökulmasta yhä monipuolisempi  pysäköinnin hallinnan kokonaispalvelu, jonka avulla hoituvat pysäköinnin oheispalvelut, tuottojen optimointi ja pysäköinnin saumaton kytkeminen ympäröiviin palveluihin.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

Jos Moovy olisi auto, se olisi luotettava japanilainen vetyauto, joka erottuu muista innovatiivisuudellaan ja jonka päästöt ovat lähes nolla.

Ilkka Luoma, Vincit

Kerro lyhyesti oma roolisi Moovyn synnyssä ja kehityksessä.

Olen ollut suunnittelemassa arkkitehtuuria ja kehittämässä Moovyn taustajärjestelmää lähes projektin alusta asti.

Asiakkaan arjen helpottaminen on Moovyn ytimessä. Miten se on näkynyt omassa Moovy-työssäsi?

Moovyn periaate on ollut että kaiken pitää toimia mahdollisimman automaattisesti käyttäjille, ja se periaate on pyritty huomioimaan kaikissa uusissa ominaisuuksissa. Vaikka Moovy on kehittynyt hurjasti taustalla, on pysytetty pitämään kiinni siitä että sovelluskäyttäjä on sovellusta avaamatta voinut ajaa parkkihalliin ja sieltä pois puomien auetessa automaattisesti. Asiakkaan näkökulman lisäksi suunnittelussa on syytä huomioida myös muita käyttäjäryhmiä, kuten asiakaspalvelu, jonka toiminta vaikuttaa myös asiakkaiden kokemukseen.

Mikä on ollut itsellesi parasta Moovyn tekemisessä?

Katukuvassa näkyvän palvelun kehityksessä mukana oleminen pienestä prototyypistä nykyiseen satojen pysäköintikohteiden järjestelmään.

Missä näet Moovyn olevan viiden vuoden päästä?

Moovy on maksamisalusta, jossa on pysäköinnin lisäksi mahdollista maksaa myös muita liikkumiseen liittyviä palveluja.

Jos Moovy olisi auto, mikä auto se olisi? Perustele lyhyesti.

BMW i3 REX. Se on pääasiassa sähköauto, mutta siinä on myös pieni polttomoottori akun tyhjenemisen varalta. Samalla tavalla Moovyssa uudet toimintatavat, mobiilisovellus ja sillä maksaminen ovat keskiössä, mutta toisaalta vanhatkin toimintatavat ovat mahdollisia.

Tilaa Moovy-uutiskirje

Tilaa Moovy-uutiskirje, niin pysyt kartalla mm. uusista Moovy-kohteista.

car

Pysäköi Moovylla, lataa sovellus.

App Store link google-play-badge Google Play link