Asiakaspalvelu
Miten Moovy toimii?
Miten otan Moovyn käyttöön?
- Kirjaudu palveluun puhelinnumerollasi ja kertakäyttöisellä koodilla, joka lähetetään sinulle tekstiviestillä.
- Lisää sovellukseen vielä auton rekisteritunnus sekä maksukortin tiedot.
- Rekisterikilven automaattinen kameratunnistus on heti käytettävissä. Voit halutessasi ottaa aktivoinnin pois päältä käyttöönoton vaiheessa Rekisterikilven kameratunnistus tai myöhemmin sovelluksen Ajoneuvot-valikon kautta.
- Suosittelemme hyväksymään sovellusilmoitukset asennuksen yhteydessä. Tällöin saat aina ilmoituksen pysäköinnin alkaessa ja päättyessä.
Miten Moovy toimii pysäköintihalleissa ja -alueilla, joissa on rekisterikilven kameratunnistus?
- Ajaessasi pysäköintitaloon tai pysäköintialueelle, kamera tunnistaa auton rekisterikilven. Puomillisissa kohteissa puomi nousee automaattisesti ja pysäköinti käynnistyy.
- Kun auton ajaa ulos, puomi aukeaa ilman erillisiä toimenpiteitä ja pysäköinti päättyy.
- Sovellus näyttää reaaliaikaisesti pysäköintiajan ja jalankulkuovikoodi näkyy sovelluksessa.
- Kameratunnistus voi olla aktiivisena samalle autolle vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan, että Moovy osaa veloittaa pysäköinnin vain kerran.
- Käyttäessäsi Moovya, älä ota pysäköintilipuketta.
- Muistathan kertoa Moovysta muillekin, jotka ajavat samalla autolla. Näin vältytään tuplaveloituksilta.
Miten Moovy toimii kadunvarressa ja muilla pysäköintialueilla?
- Varmista, että puhelin on paikantanut sinut oikein. Siirrä sijaintisi tarvittaessa oikeaan paikkaan liikuttamalla kartalla näkyvä karttapinni oikeaan paikkaan.
- Valitse pysäköitävän auton rekisteritunnus sovelluksen alareunasta.
- Aseta tarvittava pysäköintiaika aikajanalta ja Aloita pysäköinti.
- Jos pysäköinti on ennakoitua lyhyempi, voit päättää pysäköinnin sovelluksessa.
- Jos pysäköinti on ennakoitua pidempi, voit lisätä aikaa päänäkymän aikajanalta.
- Pysäköinninvalvonta näkee voimassa olevan Moovy-pysäköinnin rekisteritunnuksen perusteella valvontasovelluksesta.
- VINKKI! Useampi auto Moovyssa? Meneekö katupysäköinti vahingossa päälle väärälle rekkarille? Halutessasi Moovy kysyy sinulta vahvistuksen mille ajoneuvolle pysäköinti käynnistetään. Ominaisuuden saat käyttöön valikon Omat tiedot & asetukset -kohdasta.
- VINKKI! Moovy-sovelluksen Omat tiedot & Asetukset -välilehdellä on mahdollista käynnistää katupysäköinti-muistuttaja, joka muistuttaa päättämään pysäköinnin lähdettyäsi liikkeelle. Katupysäköinti-muistuttajan ollessa käytössä tulee Moovy-sovelluksen sijaintipalveluiden olla ”Aina käytössä”. Voit päivittää sovelluksen asetukset helposti puhelimesi asetuksissa.
- VINKKI! Moovy-sovelluksen Omat tiedot & Asetukset -valikosta löytyy kohta Muista katupysäköinnin kesto. Tämän valitsemalla sovellus käyttää katupysäköinnissä oletuksena viimeksi asettamaasi pysäköinnin kestoa.
Miten hallinnoin rekisteritunnuksia Moovyssa?
- Autojen rekisteritunnuksia voi lisätä tai poistaa Ajoneuvot -valikosta.
- Palveluun kelpaavat kaikki kirjaimista ja numeroista eri järjestyksissä muodostuvat rekisteritunnukset, jotka ovat auton etuosassa.
- Automaattisen rekisterikilven kameratunnistuksen saat käyttöön ja pois käytöstä Ajoneuvot-valikossa rekisteritunnuksen edessä olevasta täpästä.
- Sovellukseen voi lisätä useita autoja ja sama rekisteritunnus voi olla usean käyttäjän sovelluksessa. Kameratunnistus voi olla käytössä kuitenkin vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan.
- Muista poistaa auton rekisteritunnus Moovysta, jos auto ei ole sinulla enää käytössä. Moovy ei vastaa virheistä rekisteröidyissä tiedoissa tai virheellisistä tiedoista johtuvista veloituksista.
- Mikäli lopetat palvelun käytön, poista kaikki rekisteritunnukset ennen sovelluksen poistamista laitteesta.
Mistä löydän jalankulkuovien ovikoodin?
- Jalankulkuovikoodi näkyy sovelluksen päänäkymässä pysäköinnin ollessa käynnissä.
Miten voin lopettaa palvelun käytön?
- Poista kaikki rekisteritunnukset ennen sovelluksen poistamista laitteesta. Tämä estää uusien pysäköintien käynnistymisen sovellukseen.
- Tarkista, ettei sinulla ole voimassa olevia pysäköintisopimuksia tai veloittamattomia maksuja.
- Moovy-tilin poistopyynnön voi tehdä Omat tiedot & asetukset -valikon Omat tiedot -välilehdeltä valitsemalla Poista tili. Tilin poistopyyntöä ei voi peruuttaa.
- Mikäli käytössäsi on vanha sovellusversio, eikä Poista tili-painiketta sivun alareunassa näy, voit päivittää sovelluksen laitteen sovelluskaupasta.
- Voit myös halutessasi lähettää tilin poistopyynnön Moovy-asiakaspalveluun sähköpostilla. Ilmoitathan viestissäsi puhelinnumeron, jolla olet rekisteröitynyt Moovyyn.
- Mikäli tilin poistamiselle on jokin este, asiakaspalvelumme on teihin yhteydessä.
Miten vaihdan puhelinnumeroni Moovyssa?
- Uutta Moovy-tiliä ei tarvitse luoda. Ilmoita puhelinnumeron vaihtumisesta asiakaspalveluun asiakaspalvelu@moovy.fi
Hinnat ja maksaminen
Miten pysäköintini veloitetaan?
- Pysäköinti- ja palvelumaksut veloitetaan palveluun lisätyltä maksukortilta jälkikäteen seuraavan kuun alussa.
- Veloitettava summa on kohteen pysäköintimaksu + 0,49 € palvelumaksu/pysäköintitapahtuma. Palvelumaksujen maksukatto on kalenterikuukaudessa 4,95 €/käyttäjä/maksukortti.
- Palveluun voi lisätä kaksi korttia. Veloitus tapahtuu oletuskortilta. Halutessasi voit kuitenkin vaihtaa yksittäisen pysäköinnin veloituskorttia pysäköinnin jälkeen Pysäköinnit & tilaukset -valikosta.
- Huom! Kun Moovy veloittaa, tiliotteella näkyy MOOVY Tampere. Tampere tulee tiliotteelle palvelun kotipaikan mukaan, riippumatta siitä missä olet pysäköinyt.
Mitkä kortit käyvät maksuvälineenä?
- Maksukortiksi hyväksytään:
- Visa- ja Mastercard Credit- tai Debit-kortti
- Visa Electron ja Mastercard Maestro
Huomioithan, että pankeilla saattaa olla rajoituksia korttien käytöstä.
- Palvelussa ei voi käyttää seuraavia kortteja:
- American Express
- JCB
- Diners Club
- UnionPay
- S-Pankin käteiskortti
Mistä eri korttinumerot löytyvät erilaisista korteista?
- Yhdistelmäkortin (Credit / Debit) etupuolella oleva numero (16 numeroa) on credit-kortin numero. Turvaluku on kortin takapuolella.
- Yhdistelmäkortin taustapuolelta vasemmasta alakulmasta löytyy debit-numero. Ensimmäiset 16 numeroa toimivat debit-korttinumerona ja kolme viimeistä toimivat turvalukuna.
Kortin lisäys tai vaihto ei onnistu?
- Vuoden 2021 alusta voimaan tullut EU:n maksupalveludirektiivi (PSD2, Payment Services Directive 2) vaatii vahvaa tunnistautumista kortin lisäyksessä. Vahva tunnistautuminen tapahtuu pankeista riippuen hieman eri tavalla, tutustu oman pankkisi ohjeisiin ja lue tarkemmat tiedot täältä: Maksukortti ja vahva tunnistautuminen – näin se toimii Moovyssa
Miten saan kuitin?
- Lisää sähköpostiosoitteesi Omiin tietoihisi. Muista vahvistaa sähköpostiosoite.
- Pysäköintitapahtumien koontikuitti tulee automaattisesti sähköpostiin, kun veloitus on onnistunut.
- Voit ladata kuukausittaisen maksukoosteen Moovy-sovelluksen Pysäköinnit & tilaukset -valikosta.
- Yksittäisen pysäköintitapahtuman tiedot saa tilattua sähköpostiin Moovy-sovelluksesta.
Veloitus ei onnistu mikä neuvoksi?
- Tarkista, että verkkomaksaminen kortiltasi on sallittu, verkko-ostoraja on tarpeeksi suuri ja toistuvat veloitukset samalta palveluntarjoajalta on sallittu.
- Jos korttisi on vanhentunut, se pitää päivittää Moovy-palveluun.
- Joskus automaattiset korttiveloitukset epäonnistuvat. Yritämme veloitusta muutaman päivän kuluttua uudelleen.
Kolmannen osapuolen myöntämät alennukset
- Kaikki pysäköintiin annettavat alennukset eivät ole Moovyn kanssa yhteensopivia, varmista asia alennuksen myöntäjältä.
Paljonko Moovyn käyttäminen maksaa?
- Veloitettava summa on kohteen pysäköintimaksu + 0,49 € palvelumaksu/pysäköintitapahtuma. Palvelumaksujen maksukatto on kalenterikuukaudessa 4,95 €/käyttäjä/maksukortti.
- Jos pysäköintimaksu on nollahintainen, ei myöskään palvelumaksua veloiteta.
- Jos et pysäköi Moovylla, ei sinulta myöskään veloiteta palvelumaksuja.
- Palvelumaksu ei koske sopimuspysäköintiä.
Sopimuspysäköinti
Sopimuspysäköinti yksityishenkilöille
- Sovelluksen palveluvalikossa Kauppa -kohdassa löytyy tarjolla olevat sopimustuotteet.
- Pysäköintioikeuden saat käyttöön heti painamalla ”Aktivoi sopimus”. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
- Sopimus on voimassa tilaushetkestä alkaen. Tilatessa sopimuksen keskellä kuukautta, maksat vajaan kuukauden osalta vain tilauspäivästä alkaen.
- Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja kuukausimaksu veloitetaan kuun alussa etukäteen.
- Sopimuksen aktiivisia rekisteritunnuksia pääset hallinnoimaan Pysäköinnit & tilaukset -valikon kautta, sopimuksella voi olla aktiivisena yksi rekisteritunnus kerrallaan.
- Sopimuksen irtisanominen tapahtuu Pysäköinnit & tilaukset-valikon kautta. Sopimuksen irtisanomisaika on kokonainen kalenterikuukausi ja sopimus päättyy irtisanomista seuraavan kuukauden loppuun.
Sopimuspysäköinti yrityksille
- Yritysasiakkaat tilaavat sopimuspaikat Moovy-yritystilin kautta osoitteesta business.moovy.fi.
- Yrityksen yhteyshenkilö luo yritykselle yritystilin, tilaa halutun määrän pysäköintioikeuksia ja jakaa käyttöoikeudet työntekijöille.
- Työntekijä hallinnoi omia rekisteritunnuksiaan Moovy-sovelluksen kautta.
- Yritystilin kautta tehdyt sopimukset veloitetaan yritykseltä laskulla.
- Yhteyshenkilö: Näin luot yritystilin ja hallinnoit tilausta
- Työntekijä: Näin otat sopimuspysäköinnin käyttöön