USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET
Miten Moovy toimii?
Miten otan Moovyn käyttöön?
- Kirjaudu palveluun puhelinnumerollasi ja kertakäyttöisellä koodilla, joka lähetetään sinulle tekstiviestillä.
- Lisää sovellukseen vielä auton rekisteritunnus sekä maksukortin tiedot.
- Rekisterikilven automaattinen kameratunnistus on heti käytettävissä. Voit halutessasi ottaa aktivoinnin pois päältä käyttöönoton vaiheessa Rekisterikilven kameratunnistus tai myöhemmin sovelluksen Ajoneuvot-valikon kautta.
- Suosittelemme hyväksymään sovellusilmoitukset asennuksen yhteydessä. Tällöin saat aina ilmoituksen pysäköinnin alkaessa ja päättyessä.
Miten Moovy toimii pysäköintihalleissa ja -alueilla, joissa on rekisterikilven kameratunnistus?
- Ajaessasi pysäköintitaloon tai pysäköintialueelle kamera tunnistaa auton rekisterikilven, puomillisissa kohteissa puomi nousee automaattisesti, ja pysäköinti käynnistyy.
- Kun auton ajaa ulos, puomi aukeaa taas ilman eri toimenpiteitä ja pysäköinti päättyy.
- Sovellus näyttää reaaliaikaisesti pysäköintiajan ja jalankulkuovikoodi näkyy sovelluksessa.
- Kameratunnistus voi olla aktiivisena samalle autolle vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan, että Moovy osaa veloittaa pysäköinnin vain kerran.
- Käyttäessäsi Moovya älä ota pysäköintilipuketta.
- Muistathan kertoa Moovysta muillekin, jotka ajavat samalla autolla. Näin vältytään tuplaveloituksilta.
Miten Moovy toimii kadunvarressa ja muilla pysäköintialueilla?
- Varmista, että puhelin on paikantanut sinut oikein. Siirrä sijaintisi tarvittaessa oikeaan paikkaan.
- Valitse pysäköitävän auton rekisteritunnus sovelluksen alareunasta.
- Aseta tarvittava pysäköintiaika aikajanalta ja Aloita pysäköinti.
- Jos asiointi on ennakoitua lyhyempi, voit päättää pysäköinnin sovelluksessa.
- Pysäköinninvalvonta näkee voimassa olevan Moovy-pysäköinnin rekisteritunnuksen perusteella valvontasovelluksesta.
- VINKKI! Useampi auto Moovyssa? Meneekö katupysäköinti vahingossa päälle väärälle rekkarille? Halutessasi Moovy kysyy sinulta vahvistuksen mille ajoneuvolle pysäköinti käynnistetään. Ominaisuuden saat käyttöön valikon Omat tiedot & asetukset -kohdasta.
Miten hallinnoin rekisteritunnuksia Moovyssa?
- Autojen rekisteritunnuksia voi lisätä tai poistaa Ajoneuvot -valikosta.
- Palveluun kelpaavat kaikki kirjaimista ja numeroista eri järjestyksissä muodostuvat rekisteritunnukset, jotka ovat auton etuosassa.
- Automaattisen rekisterikilven kameratunnistuksen saat käyttöön ja pois käytöstä Ajoneuvot-valikossa rekisteritunnuksen edessä olevasta täpästä.
- Sovellukseen voi lisätä useita autoja ja sama rekisteritunnus voi olla usean käyttäjän sovelluksessa. Kameratunnistus voi olla käytössä kuitenkin vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan.
- Muista poistaa auton rekisteritunnus Moovysta, jos auto ei ole sinulla enää käytössä.
- Mikäli lopetat palvelun käytön, poista kaikki rekisteritunnukset ennen kuin poistat sovelluksen.
Mistä löydän jalankulkuovien ovikoodin?
- Jalankulkuovikoodi näkyy sovelluksessa pysäköinnin ollessa käynnissä.
Miten voin lopettaa palvelun käytön?
- Poista kaikki rekisteritunnukset sovelluksesta ennen kuin poistat sen.
- Jos haluat, että Moovy-käyttäjätilisi poistetaan, laita pyyntö poistamisesta Moovy-asiakaspalveluun sähköpostilla. Ilmoitathan viestissäsi puhelinnumeron, jolla olet rekisteröitynyt Moovyyn.
Hinnat ja maksaminen
Miten pysäköintini veloitetaan?
- Pysäköinti- ja palvelumaksut veloitetaan palveluun lisätyltä maksukortilta jälkikäteen seuraavan kuun alussa.
- Palveluun voi lisätä kaksi korttia. Veloitus tapahtuu oletuskortilta. Halutessasi voit kuitenkin vaihtaa yksittäisen pysäköinnin veloituskorttia pysäköinnin jälkeen Pysäköinnit & tilaukset -valikosta.
- Huom! Kun Moovy veloittaa, tiliotteella näkyy MOOVY Tampere. Tampere tulee tiliotteelle palvelun kotipaikan mukaan, riippumatta siitä missä olet pysäköinyt.
Mitkä kortit käyvät maksuvälineenä?
- Maksukortiksi hyväksytään:
- Visa- ja Mastercard Credit- tai Debit-kortti
- Visa Electron ja Mastercard Maestro
Huomioithan, että pankeilla saattaa olla rajoituksia korttien käytöstä.
- Palvelussa ei voi käyttää seuraavia kortteja:
- American Express
- JCB
- Diners Club
- UnionPay
- S-Pankin käteiskortti
Mistä eri korttinumerot löytyvät erilaisista korteista?
- Yhdistelmäkortin (Credit / Debit) etupuolella oleva numero (16 numeroa) on credit-kortin numero. Turvaluku on kortin takapuolella.
- Yhdistelmäkortin taustapuolelta vasemmasta alakulmasta löytyy debit-numero. Ensimmäiset 16 numeroa toimivat debit-korttinumerona ja kolme viimeistä toimivat turvalukuna.
Kortin lisäys tai vaihto ei onnistu?
Vuoden 2021 alusta voimaan tullut EU:n maksupalveludirektiivi (PSD2, Payment Services Directive 2) vaatii vahvaa tunnistautumista kortin lisäyksessä. Vahva tunnistautuminen tapahtuu pankeista riippuen hieman eri tavalla, tutustu oman pankkisi ohjeisiin ja lue tarkemmat tiedot täältä: Maksukortti ja vahva tunnistautuminen – näin se toimii Moovyssa
Miten saan kuitin?
- Lisää sähköpostiosoitteesi Omiin tietoihisi. Muista vahvistaa sähköpostiosoite.
- Pysäköintitapahtumien koontikuitti tulee automaattisesti sähköpostiin, kun veloitus on onnistunut.
- Yksittäisen pysäköintitapahtuman tiedot saa tilattua sähköpostiin Moovy-sovelluksesta.
Veloitus ei onnistu mikä neuvoksi?
- Tarkista, että verkkomaksaminen kortiltasi on sallittu. Verkko-ostoraja on tarpeeksi suuri ja toistuvat veloitukset samalta palveluntarjoajalta on sallittu.
- Jos korttisi on vanhentunut, se pitää päivittää Moovy-palveluun.
- Joskus automaattiset korttiveloitukset epäonnistuvat. Yritämme veloitusta muutaman päivän kuluttua uudelleen.
Kolmannen osapuolen myöntämät alennukset
- Kaikki pysäköintiin annettavat alennukset eivät ole Moovyn kanssa yhteensopivia, varmista asia alennuksen myöntäjältä.
Paljonko Moovyn käyttäminen maksaa?
- Veloitettava summa on kohteen pysäköintimaksu + 0,49 € palvelumaksu/pysäköintitapahtuma. Palvelumaksujen maksukatto on kalenterikuukaudessa 4,95 €/käyttäjä/maksukortti.
- Jos pysäköintimaksu on nollahintainen, ei myöskään palvelumaksua veloiteta.
- Jos et pysäköi Moovylla, ei sinulta myöskään veloiteta palvelumaksuja.
- Palvelumaksu ei koske sopimuspysäköintiä.
Sopimuspysäköinti
Sopimuspysäköinti yksityishenkilöille
- Sovelluksen palveluvalikossa Kauppa -kohdassa löytyy tarjolla olevat sopimustuotteet.
- Pysäköintioikeuden saat käyttöön heti painamalla ”Aktivoi sopimus”. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
- Sopimuksen aktiivisia rekisteritunnuksia pääset hallinnoimaan Pysäköinnit & tilaukset -valikon kautta, sopimuksella voi olla aktiivisena yksi rekisteritunnus kerrallaan.
Sopimuspysäköinti yrityksille
- Yritys voi tilata sopimuspysäköintipaikkoja osoitteesta business.moovy.fi
Etkö löytänyt vastausta usein kysytyistä kysymyksistä?
Autoilijoiden asiakaspalvelu
Ottaessasi yhteyttä asiakaspalveluumme ilmoitathan puhelinnumerosi, jolla olet rekisteröitynyt Moovy-palvelun käyttäjäksi.
Puh. 24h 03 3878 222
Sähköposti asiakaspalvelu@moovy.fi