Tilaa Moovy-uutiskirje, niin pysyt kartalla mm. uusista Moovy-kohteista.
Mitä Moovyn asiakaspalvelusta eniten kysytään? Tässä vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin
Moovy on ympäri Suomen toimiva pysäköintisovellus, joka tarjoaa autoilijoille mahdollisimman helpon ja sujuvan pysäköintipalvelun. Nyt asiakasmäärät ovat kuitenkin kasvaneet niin nopeasti, että Moovyn asiakaspalvelu on ruuhkautunut.

Keräsimme yhteen yleisimpiä kysymyksiä, joita Moovyn asiakaspalvelulle esitetään puhelimitse ja sähköpostilla. Vastauksilla haluamme auttaa Moovyn käyttäjiä löytämään ratkaisun pulmatilanteissa mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti.
Kuukausiveloitus – ”En ole tänään pysäköinyt, auto on ollut kaksi päivää pihassa.”
Moovy veloittaa kaikki edellisen kuukauden pysäköinnit kerran kuukaudessa, joka kuukauden 1. päivänä. Joskus asiakkaat luulevat tiliotettaan katsoessaan veloituksen koskevan vain edellistä päivää tai aivan viime aikoja.
Moovyn kuukausittainen veloitus sisältää kaikki edellisen kuukauden pysäköinnit. Erittelyn pysäköintitapahtumista näkee joko puhelimen sovelluksesta tai Moovyn lähettämästä sähköpostikuitista.
Sähköpostiosoite kannattaa antaa sovelluksessa ”Omat tiedot & asetukset” -osiossa. Näin varmistat, että omien pysäköintien erittely tulee automaattisesti nähtäväksesi kerran kuussa. Moovy ei lähetä muita viestejä sähköpostiisi. Käyttäjän kannattaa myös hyväksyä puhelimensa asetuksista, että Moovy voi lähettää ilmoituksen, kun pysäköinti alkaa ja päättyy.
Miksi laskuttajana on Moovy Tampere? – ”En ole Tampereella pysäköinyt”
Kun veloitus lähtee Moovy-asiakkaan tililtä, veloittajan nimenä lukee ”Moovy Tampere”, koska Tampere on Moovyn kehittäneen Finnpark oy:n kotipaikka. Veloittaja on aina sama riippumatta siitä, missä asiakas on pysäköinyt.
Pysäköintitapahtumat kannattaa tarkistaa erittelystä – ”Mikä pysäköinti tämä on?” ”Miksi tämä maksaa juuri tämän verran?”
Useimmat asiakaspalveluun tulevat kyselyt pyörivät veloitettujen pysäköintitapahtumien ja niiden yksityiskohtien ympärillä. Vastaukset löytyvät asiakkaan pysäköintien erittelystä, joka on kaikkien Moovy-asiakkaiden saatavilla.
Pysäköintitapahtumien erittelyssä näkyvät päivämäärän ja kellonajan lisäksi pysäköinnin kesto ja kohde, auton rekisteritunnus ja pysäköinnin hinta.
Omien pysäköintiensä erittelyn saa kerran kuukaudessa sähköpostiinsa, kun merkitsee sähköpostiosoitteen sovellukseen omiin tietoihinsa. Pysäköintitapahtumat löytyvät myös puhelimen sovelluksesta kohdasta ”Pysäköinnit ja tilaukset”.
Veloitusta koskevassa kuukausittaisessa sähköpostierittelyssä Moovyn palvelumaksut (0,49 € / pysäköintitapahtuma) näkyvät yhteenlaskettuna summana kerran kuukaudessa.
Kun on epäselvyyttä siitä, mikä yksittäinen pysäköinti olikaan, missä ja milloin se tapahtui, vastaus löytyy miltei aina näistä laskutuksen erittelyistä.
Erehdyksiäkin voi toki tapahtua. Joskus asiakkaat ovat saattaneet maksaa pysäköinnin tuplasti, kun he ovat epähuomiossa esimerkiksi ottaneet erikseen pysäköintilipukkeen maksuautomaatista tai hotellin vastaanotosta, vaikka Moovy-sovelluksen veloitus on ollut päällä. Tällaisissa tapauksissa ylimääräisen maksun voi saada takaisin, jos on säilyttänyt kuitin tapahtumasta.
Kortti ei toimi – ”Mikä tässä on vikana, kun veloitus ei onnistu?”
Veloitus voi epäonnistua maksukortin takia. Kortti voi olla vanhentunut, tilillä ei ole tarpeeksi saldoa, verkkomaksaminen kortilta ei ole sallittu, toistuvia veloituksia samalta palveluntarjoajalta ei ole sallittu tai verkko-ostojen yläraja ei ole riittävän suuri.
Eri pankeilla on myös uuteen korttiin vaihdettaessa erilaisia vahvan tunnistautumisen tapoja, jolloin pankin mobiilisovelluksen lisäksi voi joutua kirjautumaan nettiselaimellaan verkkopankkiin. Näissä asioissa oma pankkisi on paras neuvojen antaja.
Jos veloitus epäonnistuu, asiakkaalle lähtee asiasta tekstiviesti. Moovy yrittää veloitusta automaattisesti kuukauden 1. päivä ja uudelleen 6. ja 11. päivä. Jos päivittää korttitiedot ennen 11. päivää, kaikki on kunnossa, eikä Moovyn asiakaspalveluun tarvitse erikseen olla yhteydessä.
Joskus asia hoituu yksinkertaisesti niin, että asiakas päivittää itse maksukorttinsa tiedot Moovy-sovellukseen.
Jos kortin tiedot kuitenkin ovat oikein, perusohje näissä tapauksissa on se, että asiakkaan kannattaa tarkistaa pankista, että omat korttiasetukset ovat kunnossa. Maksukortin toiminta ja asetukset ovat pankin hallinnoima asia, johon Finnpark ja Moovy eivät lähtökohtaisesti voi vaikuttaa.
Rekisteritunnus täytyy aina pitää ajan tasalla sovelluksessa! – ”Minua on veloitettu toisen pysäköinnistä!”
Joskus asiakkailta tulee palautetta siitä, että heitä on veloitettu jonkun muun pysäköinneistä. Tällöin on kyse useimmiten siitä, että asiakas ei ole muistanut poistaa mobiilisovelluksesta autonsa rekisteritunnusta, kun auto on siirtynyt jonkun muun käyttöön.
Jos siis esimerkiksi myyt autosi, muista poistaa rekisteritunnus sovelluksestasi. Jos lopetat sovelluksen käytön, tulee silloinkin poistaa ensin kaikki rekisteritunnukset palvelusta: ei riitä, että poistat sovelluksen puhelimestasi. Nykyään autoilijan automaattinen tunnistus pysäköintihalleissa toimii nimenomaan rekisteritunnuksen perusteella.
Siispä omista tiedoistaan täytyy ehdottomasti poistaa vanhentuneet rekisteritunnukset. Asiakas itse on ainoa henkilö, joka rekisteritunnuksen pystyy lisäämään tai poistamaan. Kun Moovy-pysäköintisovelluksessa on hyväksynyt automaattisen kameratunnistuksen, pysäköinti todellakin on mahdollisimman helppoa, nopeaa ja sujuvaa, mutta silloin myös veloitus on automaattista, eikä vaadi käyttäjältä joka kerta erillistä hyväksyntää.
Moovyn asiakaspalvelun sähköpostiosoite on asiakaspalvelu@moovy.fi. Puhelimitse palvellaan arkisin klo 8-16, kiireellisissä tapauksissa 03 387 8222 (24 h).