Tilaa Moovy-uutiskirje, niin pysyt kartalla mm. uusista Moovy-kohteista.
Finnpark ja Moovy satsaavat kestävään kehitykseen – tuulivoima käyttöön pysäköintikohteissa
Finnparkin ja Moovy-pysäköintisovelluksen strategiaan kuuluvat vihreät arvot. Keskiössä on niin yrityksen oma kuin asiakkaan hiilijalanjälki, ja se, mitä Moovyn avulla voi tehdä sen keventämiseksi.
Finnpark seuraa ja valvoo jatkuvasti energiankulutustaan. Pitkän tähtäimen energiatehokkuussuunnittelulla luodaan puitteet sille, että investoinnit ja laitteistojen uusimiset tukevat ympäristötavoitteita. Ekokompassi-ympäristöjärjestelmä ohjaa Finnparkin toimintaa päivittäisessä tekemisessä.
Kestävän kehityksen toimenpiteitä jatketaan kohti tavoitteena olevaa hiilineutraalia Tamperetta 2030.
Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta, ja sinulla on yksi matkahuoli vähemmän.
Tuulienergia käyttöön, valaistus ja ilmastointi syyniin, lipukkeet historiaan
Tästä listauksesta voi nähdä esimerkkejä toimenpiteistä, joita Finnpark on tehnyt kestävän kehityksen edistämiseksi.
2018
Toimenpide | Vuosittainen sähkön säästö |
Finnparkin omistamien pysäköintihallien valaistus vaihdettiin led-tekniikkaan | 380 MWh
|
Hämeenpuiston liikuntakeskuksen ilmastointilaitteita päivitettiin energiatehokkaampiin | 350 MWh. Huom. Tällä energialla Tesla model 3 -sähköautolla voisi ajaa (18 kWh / 100 km keskikulutuksella) reilut 1,9 miljoonaa kilometriä tai lämmittää noin 17 omakotitaloa vuoden ajan (20 000 kWh / vuosi).
|
Moovy-sovelluksen käyttöönoton myötä vähentyneet pysäköintilipukkeet | 100 000 kpl |
Lisää sähköautojen latauspaikkoja Finnparkin omistamissa ja operoimissa pysäköintihalleissa | 26 kpl |
2019
Toimenpide | Vuosittainen sähkön säästö |
Aloitettu hankeselvitys Hämeenpuiston kiinteistön (Hotelli Scandic ja Liikuntakeskus Gogo) jätevesien lämmön talteen ottamiseksi | 245 MWh |
Hämeenpuiston liikuntakeskuksen ilmastointilaitteita päivitettiin energiatehokkaampiin | 350 MWh |
Moovy-sovelluksen käyttöönoton myötä vähentyneet pysäköintilipukkeet | 350 000 kpl |
Lisää sähköautojen latauspaikkoja Finnparkin omistamissa ja operoimissa pysäköintihalleissa | 57 kpl |
Kestävän kehityksen toimenpiteitä jatketaan vuoden 2020 aikana ja siitä eteenpäin.
Vuoden 2020 alussa Finnparkilla siirryttiin uusiutuvaan sähköenergiaan eli tuulienergiaan kaikissa yrityksen pysäköintikohteissa.
Yrityksen toiminnan aiheuttaman hiilijalanjäljen laskenta valmistuu alkuvuodesta, samoin kuin energiatehokkuuden selvitys toimenpiteineen Kuninkaankulman ja Hämeenpuiston osalta. Sähköautojen latauspaikkoja suunnitellaan lisättäväksi.
Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta, ja sinulla on yksi matkahuoli vähemmän.
Moovy on helppo, halpa ja ympäristöystävällinen
Finnparkin kehittämä Moovy on pysäköintisovellus, jonka avulla autoilija näkee kadunvarsilta ja pysäköintihalleista vapaat parkkipaikat. Sovelluksen myötä ei enää tarvita vanhanaikaisia lipukkeita, vaan pysäköintitapahtuma hoituu digitaalisesti kännykkäsovelluksen sisällä.
Finnparkin ympäristövastaava, kiinteistömestari Minna Sola korostaa, että nämä Moovyn ominaispiirteet eivät ainoastaan tee pysäköinnistä helppoa ja nopeaa, vaan ne ovat myös palvelun ympäristöystävällisyyden ytimessä.
”Kun asiakas näkee Moovyn karttasovelluksesta suoraan, missä on katupysäköintialueita ja vapaita hallipaikkoja, turha korttelin ympäriajo jää kokonaan pois”, Sola sanoo.
Tämä kortteliralli muodostaa yllättävän suuren osan kaikesta kaupunkien autoliikenteestä. Esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella on yksisuuntaisia katuja yllättävän paljon. Jopa 30 prosenttia keskusta-ajamisesta Euroopan kaupungeissa on pysäköintipaikan etsimistä.
Myös perinteisten lipukkeiden poistuminen vaikuttaa yllättävän monella tavalla.
”Kun Moovyn käyttäjän ei tarvitse ottaa lipuketta, kartonkijäte jää pois, eikä asiakkaan tarvitse mennä kassalle erikseen maksamaan pysäköintiä”, Sola kuvaa. ”Huoltohenkilökunnan ei myös tarvitse enää ajella pysäköintihalleissa laitteita huoltamassa.”
Oma lukunsa on tietenkin myös se, että rautaa – laitteita ja niiden varaosia, rahtia ja logistiikkaa – tarvitaan vähemmän.