Tilaa Moovy-uutiskirje, niin pysyt kartalla mm. uusista Moovy-kohteista.
Ei enää lippuja ja lappuja Tampereen P-Asemalla – maksu käy Moovy-sovelluksella sekä pankki- ja luottokorteilla
Pysäköintipalvelujen ammattilainen, Finnpark Oy, muuttaa Tampereen Rautatienkadun P-Aseman lipukkeettomaksi alkaen keskiviikkona 24. huhtikuuta. Ydinkeskustan pysäköintitalon asioinnista tulee muutoksen myötä täysin digitaalista.
Muutoksen tarkoituksena on helpottaa P-Aseman pysäköintiä sekä lisätä turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Pysäköinti tapahtuu jatkossa Moovy-sovelluksen käyttäjille tutulla tavalla. Puomi nousee automaattisesti pysäköintitalon puomille ajettaessa, eikä autoilijan tarvitse keskittyä kuin varsinaiseen pysäköintiin. Lähtiessään autoilija voi maksun suoritettuaan ajaa suoraan puomille, jolloin se nousee myös automaattisesti. Jos autoilijalla on jo käytössä Moovy-sovellus, se toimii samaan tapaan kuin muuallakin eli maksu peritään jälkikäteen sovellukseen merkityltä maksukortilta.
– Olemme saaneet asiakkailta toiveita pysäköinnin kehittämisestä. Asiakastarpeesta lähti aikanaan myös Moovyn kehitystyö, kertoo Finnpark Oy:n operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi.
Joskus parkkihallien puomilla sattuu tiukkojakin tilanteita, kun auto yritetään saada mahdollisimman lähelle lipunantajaa. Nyt kuljettaja voi ajaa P-Asemalla suoraan puomin ohi ja keskittyä pysäköimiseen. Samalla säästyy uskomaton määrä pahvilipukkeita, jotka ovat asiakkaille hankalia käyttää. Ne hukkuvat yllättävän usein, tai niiden magneettijuovat vioittuvat ja taittuvat.
Käteistä suosiville muutos on suurin
Moovy-sovelluksen käyttäjien pysäköintiin P-aseman digitalisointi ei vaikuta. Muutos ei ole suuri debit/kredit-korteilla maksavillekaan, sillä hallin käyttö vain helpottuu: pois jää kaksi pysähdystä puomin luona sisään ja ulos ajaessa.
Käteisen käyttäjillä on edessään uuden maksutavan opettelu. Heitä on P-Asemalla noin 14 prosenttia kaikista asiakkaista.
–Tämä on ensimmäinen pysäköintitalo, jossa kokeilemme lipukkeetonta pysäköintiä ja jossa ei voi maksaa käteisellä. Seuraamme nyt tarkasti, miten kuluttajat reagoivat ja etenemme sen mukaan. Helsingin Pasilaan nousevan kauppakeskus Triplan pysäköinnistä tulee vastaavanlainen, täysin digitaalinen palvelu. Pysäköinti siirtyy yhä vahvemmin älypuhelinten kautta käytettäviin sovelluksiin, ennustaa Finnparkin digitaalisista ratkaisuista vastaava Ali Lattunen.
Ensimmäisinä lipukkeettomina päivinä P-Asemalla Finnparkin henkilökunta opastaa uuden palvelun käytössä. Myös Finnparkin asiakaspalvelu palvelee kaikkina vuorokauden aikoina, jos pysäköinnissä on ongelmia. Heidät tavoittaa painamalla asiakaspalvelunappia puomien luona tai soittamalla maksupisteellä näkyvään puhelinnumeroon.
Näin P-Aseman pysäköinti ja maksaminen toimii 24.4.alkaen, jos sinulla ei ole käytössäsi Moovy-sovellusta:
- Aja P-Aseman portista suoraan sisään. Kamera tunnistaa autosi rekisteritunnuksen ja puomi nousee.
- Pysäköi autosi normaalisti. Paina mieleesi autosi rekisteritunnus tai ota siitä vaikka matkapuhelimellasi kuva.
- Lähtiessäsi käy maksamassa pysäköintimaksu ennen autolle menoa 1. kerroksessa sijaitsevaan maksupisteeseen. Maksupisteellä voit maksaa pankki- tai luottokorteilla. Käteistä se ei hyväksy.
- Näppäile maksupisteellä näytölle autosi rekisteritunnus. Laite avustaa tunnuksen muistamisessa eli se ehdottaa tunnuksia kirjoituksesi edistyessä, joten voit myös valita tunnuksen valikosta.
- Laite ilmoittaa pysäköintimaksun summan.
- Maksa pysäköinti kortilla normaaliin tapaan.
- Jos tarvitset kuitin, voit tilata sen sähköpostiisi laitteen ohjeiden mukaan.
- Aja autolla pysäköintitalosta ulos. Puomi nousee automaattisesti.
Pysäköinti moottoripyörällä:
- Ota yhteyttä asiakaspalveluun sisäänajosta pikapuhelinpainikkeella, asiakaspalvelu käynnistää moottoripyörän rekisteritunnukselle pysäköinnin.
- Lähtiessä maksa pysäköinti maksupisteellä.
- Ota yhteyttä asiakaspalveluun ulosajosta pikapuhelinpainikkeella, asiakaspalvelu avaa puomin.
LISÄTIEDOT:
Operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi, Finnpark Oy, puh. 040 832 8323, tami.koivuniemi@finnpark.fi
Markkinointipäällikkö Satu Uotila, Finnpark, Oy, puh. 040 630 1473, satu.uotila@finnpark.fi
Finnpark on sataprosenttisesti suomalainen, Tampereen kaupungin omistama konserni. Tuotamme älykkäitä pysäköinnin palveluita, jotka mahdollistava joustavan liikkumisen kaupunkikeskustoissa. Pysäköintipaikkojen omistajille tuotamme palveluita laitetoimituksista kokonaisvaltaiseen pysäköinnin hallintaan. Operoimme 24 h vuorokaudessa valvomostamme pysäköintikohteita läpi Suomen.