Moovys debitering har förändrats i september

Moovy har övergått till debitering per händelse istället för tidigare månatlig debitering.

Debiteringen för Moovy-parkeringsapplikationen har förändrats i september 2023 till en händelsespecifik debitering en gång per dygn. Tidigare har parkeringarna debiterats betalkortet som en samlingsdebitering en gång i månaden, varvid alla parkeringshändelser under föregående kalendermånad debiterades åt gången. Ändringen gäller inte månadsavgifterna för avtalsparkering. I fortsättningen är behandlingen av betalningar snabbare och säkrare. Ändringen genomförs så att den inte kräver åtgärder av Moovys kunder.

Vad har förändrats?

  • Moovy har övergått till händelsespecifik debitering istället för tidigare månatlig debitering. I fortsättningen debiteras parkeringarna och serviceavgifterna snabbare, i regel dagen efter parkeringen.
  • Ändringen gäller inte månadsavgifterna för avtalsparkering, utan de debiteras en gång i månaden även i fortsättningen.
  • Det har inte skett några ändringar av enskilda serviceavgifter, men serviceavgiftstaket justerades i september från 4,95 € till 4,90 €. Moovys serviceavgift är 0,49 € / avgiftsbelagd parkeringshändelse. Taket för serviceavgifterna per kalendermånad är 4,90 €/användare/betalkort. När serviceavgiftstaket har nåtts, tilläggas inte serviceavgifter till kommande parkeringar i denna kalendermånad.
  • Uppdatering 9.12.2024: Moovys serviceavgift ändras den 15 januari 2025. Den nya serviceavgiften är 15 % av parkeringsavgiftens pris, dock minst 0,49 €. Samtidigt slopas avgiftstaket för serviceavgifterna. Läs mer: moovy.fi/serviceavgift

Varför denna ändring?

  • Behandlingen av betalningarna blir effektiverare, snabbare och ännu säkrare när antalet objekt och händelser ökar. Ändringen gör det möjligt att i framtiden ansluta andra tilläggstjänster till Moovy-applikationen.

När har ändringen skett?

  • Från och med 12 september har användarna överförts stegvis till den nya debiteringsrytmen. I slutet av september har alla användare överförts.

Vad har jag debiterats för?

  • Den 1 september har debiterats parkeringar och serviceavgifter från augusti.
  • Den 12 september börjar har vi stegvis överfört kunderna till den nya debiteringsrytmen. Debiteringarna som har skett efter detta gäller september.
    • Om du har parkerat i september har du debiterats för parkeringarna i början av september på en gång i samband med överföringen, varje parkering som sin egen avgift.
  • Efter överföringen kommer parkeringarna och serviceavgifterna att debiteras per parkeringshändelse, med varje parkering som sin egen avgift, i regel dagen efter parkeringen.

Jag kan inte lägga till eller byta ut mitt betalkort?

  • Kontrollera att det med ditt kort är tillåtet att göra nätbetalningar, att inköpsgränsen för nätbetalningar är tillräckligt hög och att upprepade debiteringar från samma tjänsteleverantör är tillåtna.
  • Kontrollera att du har den senaste versionen av applikationen och försök igen.
  • Om du inte kan lägga till eller byta ut betalkortet trots uppdateringen, kontakta vår kundtjänst.

Tips

  • Kontrollera att du har den senaste versionen av applikationen.
  • Lägg till din e-postadress i Egna uppgifter i Moovy-applikationen, så får du ett kvitto till din e-post i samband med debiteringen.
  • Om du vill kan du ta bort den automatiska sändningen av kvitto (från Egna uppgifter & inställningar, ”Kvitton till e-post” på fliken Inställningar).
  • Du kan ladda ner kvittot för en enskild parkeringshändelse i PDF-format direkt från applikationen (öppna en enskild parkeringshändelse under Parkeringar & abonnemang och ”Ladda ner kvittot” i nedre hörnet).
  • Den månatliga betalningssammanställningen kan laddas ner i PDF-format direkt från applikationen (”Ladda ner betalningsöversikten” ovanför parkeringshändelserna under Parkeringar & abonnemang). Betalningssammanställningen innehåller alla debiteringar för den valda månaden.
  • Om du har registrerat två olika betalkort i applikationen, till exempel ett personligt kort och ett företagskort, och du i misstag parkerar med fel kort, kan du efter parkeringshändelsen fortfarande överföra händelsen och dess debitering till rätt betalkort. Nu måste du bara göra det under samma dygn före debiteringen. Efter debiteringen är det inte längre möjligt att byta kort.