Finnparkin toimitusjohtaja Antti Marttila on päässyt seuraamaan suomalaisen Moovy-pysäköintijärjestelmän tarinaa alusta asti. Ympäri Suomen levinnyt Moovy on esimerkkitapaus, jonka kautta myös toimitusjohtaja on lopullisesti ymmärtänyt, mitä palvelullistaminen ja digitalisaatio tarkoittavat.

”On ollut erittäin suuri etuoikeus ja onni olla mukana Moovyn taipaleella, koska järjestelmä on kehitetty alusta asti sinä aikana, kun olen ollut Finnparkilla. Olen päässyt toimitusjohtajana näkemään käytännössä, mitä digitaalisuus ja palvelullistaminen voivat tarkoittaa yrityksen liiketoiminnan kannalta, kun siinä on oikeasti onnistuttu”, Finnpark oy:n toimitusjohtaja Antti Marttila, 44, sanoo.

Vuodesta 2017 toimitusjohtajan pestiä hoitanut Marttila on kotoisin Lappeenrannasta mutta asunut Tampereella jo vuodesta 1992 lähtien.

Moovyn peitto kasvaa nopeasti

Tampereella alun perin kehitetty Moovy on levinnyt ympäri Suomea. Tuoreimpina virstanpylväinä ovat syksyllä 2020 Helsingin ja Turun katupysäköinti.

Moovyn tulo Helsingin kadunvarsipysäköintiin on Marttilan mukaan Finnparkille monellakin tavalla merkittävä saavutus.

”Kasvukeskusten ja etenkin pääkaupungin kadunvarsipysäköinnit ovat mobiilimaksamisen näkökulmasta ydintoimintaa. Kun niitä on riittävästi hallussa, saamme tarvittavan valtakunnallisen peiton eli asiakkaan näkökulmasta tarjonnan.”

Tämä pätee Marttilan mukaan yhtä hyvin B-to-B- kuin B-to-C-asiakkaisiin.

”Kuluttaja-asiakkaille on tarjolla pysäköintipalvelu, joka toimii tarpeeksi monessa paikassa, jotta se kannattaa ladata. Yritysasiakkaille se merkitsee järjestelmää, johon kannattaa liittyä, koska siinä on jo tarvittava kuluttaja-asiakkaiden massa hallussa.”

Moovyn näkökulmasta tavoitteena on ollut tarjonnan taso, joka vastaa tärkeimpiä kilpailijoita.

Moovy on nyt käytössä ympäri Suomea ja muun muassa kuudessa Suomen kymmenestä suurimmasta kaupungista. Miltä tilanne näyttää Finnparkin toimitusjohtajan silmin?

 Me olemme vahvimmin kasvava pysäköintipalvelun tuottaja. Kasvumme on pohjautunut siihen, että olemme pystyneet ratkaisemaan sekä kadunvarsi- että hallipysäköinnin haasteet tasaveroisesti. Ja tietenkin haluamme kasvaa vielä voimakkaammin ja päästä markkinoiden ykkösasemaan.”

Hallipysäköinnin ytimessä on Marttilan mukaan mahdollisimman helpoksi tehty käyttökokemus.

”Olemme pystyneet toteuttamaan hallipysäköinnin asiakkaan käyttökokemuksen saumattomana flow’na. Moovyn käyttö on pysäköintihalleissa erittäin helppoa, oli hallissa puomia tai ei.”

Digitalisaatio: Miten asia on nyt ja miten se voisi olla?

Marttila näkee Moovyn tarinan yhtenä osana muutosta, jossa liiketoiminnan näkökulma muuttuu perinteisestä arvoketjuajattelusta palvelunäkökulmaan.

”Muutosta on ollut äärimmäisen mielenkiintoista seurata Moovyn konkreettisen esimerkin kautta, koska Powerpointilla näkyvinä määritelminä nämä megatrendit voivat kuitenkin olla hirveän höttöisiä. En välttämättä itsekään aiemmin ymmärtänyt täydellisesti, mitä palvelullistaminen ja digitalisaatio tarkoittavat ja ennen kaikkea millaisia kilpailuetuja ne oikeasti voivat tuoda.”

Marttila löytää omakohtaisesta ymmärryksen syvenemisestään luontevan sillan yhteen palveluajattelun suurimmista haasteista.

”Suurimpia haasteitamme on viestintä, eli miten osaamme loppuasiakkaalle kertoa, mistä tässä oikeasti on kyse. Meidän tulee viestinnässä unohtaa palvelualustat, tekniset yksityiskohdat ja hienot englanninkieliset termit ja lyhenteet ja keskittyä siihen, miten kaikki tämä asiakkaan elämässä realisoituu ja miten se häntä hyödyttää. Palveluntarjoajina meidän täytyy kyetä joka päivä välittämään tämä viesti kristallinkirkkaana, jotta asiakaskin sen varmasti ymmärtää.”

Yksi digibisneksen ydinkysymyksistä on järjestelmien skaalautuvuus eli yksinkertaisesti ilmaistuna helppo laajennettavuus. Teknisen toteutuksen ja ICT:n merkitys digitaalisen liiketoiminnan strategialle on elintärkeä, mutta siihen kiinnitetään Marttilan mukaan liikaa huomiota muiden yhtä tärkeiden kysymysten kustannuksella.

”Pitäisi miettiä kokonaisuutta asiakkaan näkökulmasta: miten asia on nyt ja miten se voisi olla? Mille kaikelle on oikeasti tarvetta? Digiliiketoiminnan strateginen haaste on asiakkaan todellinen kuunteleminen”, Marttila sanoo.

”Moovyn kanssa pitää olla parempi bisnes kuin ennen Moovya”

Moovysta voi puhua verkostona ja ekosysteeminä. Miten tämä näyttäytyy pysäköintioperaattorin näkökulmasta? Marttilan ensimmäinen vastaus on tiivis.

”Niillä pitää Moovyn kanssa olla parempi bisnes kuin ennen Moovya.”

Kun Antti Marttila avaa Finnparkin visiota, kuvaan tulee lisää värejä ja yksityiskohtia.

 ”Meidän täytyy tarjota erilaisia lisäpalveluita, joista on oikeasti hyötyä asiakkaallemme ilman, että vaikeutamme tippaakaan ydinprosessia. Nyt ja tulevaisuudessa kyse ei ole vain pysäköinnistä, yksittäisestä ruutuun ajamisesta, vaan matkaketjusta”, Marttila kuvaa.

Palvelullistamisen myötä koko ajattelutapa muuttuu, jolloin toimivat puomit ja siistit pysäköintihallit ovat yhä tärkeitä mutta vain osa matkaketjua.

”Siirrymme pystysuuntaisesta arvoketjumaailmasta vaakasuuntaiseen asiakasrajapintaan. Meidän haasteenamme on löytää juuri ne asiat, joita asiakas oikeasti haluaa.”