Finnpark ja Moovy julkaisevat sarjan artikkeleita, jossa kuvaillaan MaaS-käsitettä ja sitä, mitä se tarkoittaa nyt ja tulevaisuudessa ihmisten liikkumiselle. Ensimmäisessä kirjoituksessa avataan MaaS-konseptia yleisellä tasolla.

MaaS eli Mobility as a Service on liikkumisen suuntaus, joka tarkoittaa siirtymistä henkilökohtaisesti omistetuista ajoneuvoista kohti eri liikkumismuotojen ja -välineiden ostamista yhtenä palveluna.

MaaS toteutuu digitaalisina palveluina, useimmiten mobiilisovelluksina, joissa haluamansa matkat voi valita, hallinnoida niitä matkan aikana ja maksaa (joko tapahtuma kerrallaan tai aikaperusteisesti) samassa palvelukokonaisuudessa. Ero vanhaan maailmaan realisoituu, jos miettii, miten paljon erilaisia tikettejä ja lappusia joutui hankkimaan eri toimipisteistä käyttäessään samalla matkalla useampia liikennevälineitä vielä jokunen vuosi sitten.

Jos koko matkaprosessia katsoo alusta loppuun, kulkuväline voi olla yhtä hyvin julkisen tai yksityisen palveluntarjoajan operoima kuin oma. Vaihtoehtojahan jo nykymaailmassa riittää: juna, linja-auto, oma tai vuokrattu auto, raitiovaunu, oma- tai kaupunkipyörä, taksi, kävely…

Tärkeä osa näitä uusia liikkumispalveluja on se, että asiakkaalla on mahdollisuus räätälöidä vaihtoehtoja omien tarpeidensa mukaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi asiakkaan usein käyttämiä reittejä, eri tavalla arvottamia liikennevälineitä ja ympäristöystävällisyyttä.

MaaS-palveluissa voi suunnitella samassa sovelluksessa matkaansa etukäteen valmiiksi niin, että pääsee mieltymystensä mukaisesti tietyillä kulkuvälineillä ja tarvittaessa pysäköintimuodoilla haluttuun määränpäähän tiettynä aikana ja tietyillä kustannuksilla. Ihanteellisesti sama palvelu toimisi kaupungista tai maasta riippumatta samalla tavalla: vertailukohtana voi käyttää matkapuhelinoperaattorien roaming-palveluja, joilla esimerkiksi EU:n sisällä voi soittaa, lähettää tekstiviestejä ja käyttää dataa etukäteen määritetyillä, kohtuullisilla hinnoilla.

Usein MaaS-konsepteihin liitetään oman henkilökohtaisen auton käytöstä luopuminen, mutta yksityisautoilun loppuminen kokonaan lähiaikoina ei ole realistinen vaihtoehto. Tällöin esimerkiksi kätevien liityntäpysäköintimahdollisuuksien tarjonta lisää liikkumisen ympäristöystävällisyyttä. Samalla voivat ruuhkat helpottua, päästöt vähentyä ja autoilija saattaa löytää aiempaa halvempia tai mukavampia liikkumisen yhdistelmiä.

Kaiken kaikkiaan MaaS-palvelut ovat oikein toimiessaan kuluttajan näkökulmasta tapa tehdä matkustuskokemuksesta nopeampi, helpompi ja sujuvampi. Tämä on yksi yhteen myös Moovy-pysäköintisovelluksen toimintafilosofia.