Asiakaspalvelu

Miten Moovy toimii?

Miten otan Moovyn käyttöön?
  • Kirjaudu palveluun puhelinnumerollasi ja kertakäyttöisellä koodilla, joka lähetetään sinulle tekstiviestillä.
  • Lisää sovellukseen vielä auton rekisteritunnus sekä maksukortin tiedot.
  • Rekisterikilven automaattinen kameratunnistus on heti käytettävissä. Voit halutessasi ottaa aktivoinnin pois päältä käyttöönoton vaiheessa Rekisterikilven kameratunnistus tai myöhemmin sovelluksen Ajoneuvot-valikon kautta.
  • Suosittelemme hyväksymään sovellusilmoitukset asennuksen yhteydessä. Tällöin saat aina ilmoituksen pysäköinnin alkaessa ja päättyessä.
Miten Moovy toimii pysäköintihalleissa ja -alueilla, joissa on rekisterikilven kameratunnistus?
  • Ajaessasi kamerapysäköintikohteeseen, kamera tunnistaa auton rekisterikilven. Puomillisissa kohteissa puomi nousee automaattisesti ja pysäköinti käynnistyy.
  • Kun auton ajaa ulos, puomi aukeaa ilman erillisiä toimenpiteitä ja pysäköinti päättyy.
  • Sovellus näyttää reaaliaikaisesti pysäköintiajan ja jalankulkuovikoodi näkyy sovelluksessa.
  • Kameratunnistus voi olla aktiivisena samalle autolle vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan, että Moovy osaa veloittaa pysäköinnin vain kerran.
  • Käyttäessäsi Moovya, älä ota pysäköintilipuketta.
  • Muistathan kertoa Moovysta muillekin, jotka ajavat samalla autolla. Näin vältytään tuplaveloituksilta.
Miten Moovy toimii kadunvarressa ja muilla pysäköintialueilla?
  • Varmista, että puhelin on paikantanut sinut oikein. Siirrä sijaintisi tarvittaessa oikeaan paikkaan liikuttamalla kartalla näkyvä karttapinni oikeaan paikkaan.
  • Valitse pysäköitävän auton rekisteritunnus sovelluksen alareunasta.
  • Aseta tarvittava pysäköintiaika aikajanalta ja Aloita pysäköinti.
    • Jos pysäköinti on ennakoitua lyhyempi, voit päättää pysäköinnin sovelluksessa.
    • Jos pysäköinti on ennakoitua pidempi, voit lisätä aikaa päänäkymän aikajanalta.
  • Pysäköinninvalvonta näkee voimassa olevan Moovy-pysäköinnin rekisteritunnuksen perusteella valvontasovelluksesta.
  • VINKKI! Useampi auto Moovyssa? Meneekö katupysäköinti vahingossa päälle väärälle rekkarille? Halutessasi Moovy kysyy sinulta vahvistuksen mille ajoneuvolle pysäköinti käynnistetään. Ominaisuuden saat käyttöön valikon Omat tiedot & asetukset -kohdasta.
  • VINKKI! Moovy-sovelluksen Omat tiedot & Asetukset -välilehdellä on mahdollista käynnistää katupysäköinti-muistuttaja, joka muistuttaa päättämään pysäköinnin lähdettyäsi liikkeelle. Katupysäköinti-muistuttajan ollessa käytössä tulee Moovy-sovelluksen sijaintipalveluiden olla ”Aina käytössä”. Voit päivittää sovelluksen asetukset helposti puhelimesi asetuksissa.
  • VINKKI! Moovy-sovelluksen Omat tiedot & Asetukset -valikosta löytyy kohta Muista katupysäköinnin kesto. Tämän valitsemalla sovellus käyttää katupysäköinnissä oletuksena viimeksi asettamaasi pysäköinnin kestoa.
Miten hallinnoin rekisteritunnuksia Moovyssa?
  • Autojen rekisteritunnuksia voi lisätä tai poistaa Ajoneuvot-valikosta.
  • Palveluun kelpaavat kaikki kirjaimista ja numeroista eri järjestyksissä muodostuvat rekisteritunnukset, jotka ovat auton etuosassa.
  • Automaattisen rekisterikilven kameratunnistuksen saat käyttöön ja pois käytöstä Ajoneuvot-valikossa. Rekisteritunnuksen alla lukee, onko kameratunnistus käytössä vai pois käytöstä.
  • Sovellukseen voi lisätä useita autoja ja sama rekisteritunnus voi olla usean käyttäjän sovelluksessa. Kameratunnistus voi olla käytössä kuitenkin vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan.
  • Muista poistaa auton rekisteritunnus Moovysta, jos auto ei ole sinulla enää käytössä. Moovy ei vastaa virheistä rekisteröidyissä tiedoissa tai virheellisistä tiedoista johtuvista veloituksista.
  • Mikäli lopetat palvelun käytön, poista kaikki rekisteritunnukset ennen sovelluksen poistamista laitteesta.
Mistä löydän jalankulkuovien ovikoodin?
  • Jalankulkuovikoodi näkyy sovelluksen päänäkymässä pysäköinnin ollessa käynnissä.
Miten voin lopettaa palvelun käytön?
  • Poista kaikki rekisteritunnukset ennen sovelluksen poistamista laitteesta. Tämä estää uusien pysäköintien käynnistymisen sovellukseen.
  • Tarkista, ettei sinulla ole voimassa olevia pysäköintisopimuksia tai veloittamattomia maksuja.
  • Moovy-tilin poistopyynnön voi tehdä Omat tiedot & asetukset -valikon Omat tiedot -välilehdeltä valitsemalla Poista tili. Tilin poistopyyntöä ei voi peruuttaa.
  • Mikäli käytössäsi on vanha sovellusversio, eikä Poista tili-painiketta sivun alareunassa näy, voit päivittää sovelluksen laitteen sovelluskaupasta.
  • Voit myös halutessasi lähettää tilin poistopyynnön Moovy-asiakaspalveluun sähköpostilla. Ilmoitathan viestissäsi puhelinnumeron, jolla olet rekisteröitynyt Moovyyn.
  • Mikäli tilin poistamiselle on jokin este, asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä.
Miten vaihdan puhelinnumeroni Moovyssa?
  • Uutta Moovy-tiliä ei tarvitse luoda. Ilmoita puhelinnumeron vaihtumisesta asiakaspalveluun asiakaspalvelu@moovy.fi

Hinnat ja maksaminen

Miten pysäköintini veloitetaan?
  • Pysäköinti- ja palvelumaksut veloitetaan palveluun lisätyltä maksukortilta jälkikäteen pääsääntöisesti pysäköintiä seuraavana päivänä.
  • Veloitettava summa on kohteen pysäköintimaksu + 0,49 € palvelumaksu/pysäköintitapahtuma. Palvelumaksujen maksukatto on kalenterikuukaudessa 4,90 €/käyttäjä/maksukortti.
  • Palveluun voi lisätä kaksi korttia. Veloitus tapahtuu oletuskortilta. Halutessasi voit vaihtaa yksittäisen pysäköinnin veloituskorttia pysäköinnin jälkeen Pysäköinnit-valikosta. Muistathan tehdä tämän saman vuorokauden aikana ennen kuin veloitus tehdään.
  • Huom! Kun Moovy veloittaa, tiliotteella näkyy MOOVY Tampere. Tampere tulee tiliotteelle palvelun kotipaikan mukaan, riippumatta siitä missä olet pysäköinyt.
Mitkä kortit käyvät maksuvälineenä?
  • Maksukortiksi hyväksytään:
    • Visa- ja Mastercard Credit- tai Debit-kortti
    • Visa Electron ja Mastercard Maestro

Huomioithan, että pankeilla saattaa olla rajoituksia korttien käytöstä.

  • Palvelussa ei voi käyttää seuraavia kortteja:
    • American Express
    • JCB
    • Diners Club
    • UnionPay
Mistä eri korttinumerot löytyvät erilaisista korteista?
  • Pääsääntöisesti yhdistelmäkortin (Credit / Debit) etupuolella oleva numero (16 numeroa) on credit-kortin numero ja turvaluku on kortin takapuolella.
  • Yleensä yhdistelmäkortin taustapuolelta löytyy debit-numero. Ensimmäiset 16 numeroa toimivat debit-korttinumerona ja kolme viimeistä toimivat turvalukuna.
  • Näissä on kuitenkin pankki- ja korttikohtaisia eroja. Voit tarkistaa asian omasta pankistasi, mikäli olet epävarma korttinumeroiden kanssa.
Kortin lisäys tai vaihto ei onnistu?
  • Vuoden 2021 alusta voimaan tullut EU:n maksupalveludirektiivi (PSD2, Payment Services Directive 2) vaatii vahvaa tunnistautumista kortin lisäyksessä. Vahva tunnistautuminen tapahtuu pankeista riippuen hieman eri tavalla, tutustu oman pankkisi ohjeisiin ja lue tarkemmat tiedot täältä: Maksukortti ja vahva tunnistautuminen – näin se toimii Moovyssa
  • Tarkista, että verkkomaksaminen kortiltasi on sallittu, verkko-ostoraja on tarpeeksi suuri ja toistuvat veloitukset samalta palveluntarjoajalta on sallittu. Ole tarvittaessa yhteydessä omaan pankkiisi.
  • Tarkista, että käytössäsi on uusin sovellusversio ja kokeile uudestaan.
  • Mikäli kortin lisäys tai vaihto ei onnistu päivityksestä huolimatta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Miten saan kuitin?
  • Lisää sähköpostiosoitteesi Omiin tietoihisi. Muista vahvistaa sähköpostiosoite.
  • Kun olet syöttänyt sovellukseen sähköpostiosoitteesi, kuitti tulee automaattisesti sähköpostiin veloituksen yhteydessä.
  • Yksittäisen pysäköintitapahtuman kuitin saat myös ladattua PDF-muodossa suoraan sovelluksesta (Avaa Pysäköinnit-kohdasta yksittäinen pysäköintitapahtuma ja alareunasta ”Lataa kuitti”).
  • Kuukausittainen maksukooste on ladattavissa PDF-muodossa suoraan sovelluksesta (Pysäköinnit-kohdasta pysäköintitapahtumien yläpuolelta ”Lataa maksukooste”). Maksukooste sisältää valitun kuukauden kaikki veloitukset.
Veloitus ei onnistu mikä neuvoksi?
  • Tarkista, että Moovy-sovelluksessa Maksutavat-kohdassa on tallennettuna voimassa oleva maksukortti, ja päivitä tarvittaessa uuden kortin tiedot vanhan kortin tilalle.
  • Tarkista, että maksukortin asetuksissa on verkko- ja sovellusostot sallittuna ja niihin asetettu riittävän suuri turvaraja.
  • Moovy yrittää veloitusta automaattisesti kolmena peräkkäisenä päivänä. Mikäli maksu ei onnistu kolmannellakaan kerralla Moovy-tili suljetaan ja käyttäjän tulee olla yhteydessä asiakaspalveluumme, kun veloitusta voi yrittää uudelleen.
  • Huomioithan, että asiakaspalvelumme ei näe maksun epäonnistumisen syytä. Ole tarvittaessa yhteydessä omaan pankkiisi.
Kolmannen osapuolen myöntämät alennukset
  • Kaikki pysäköintiin annettavat alennukset eivät ole Moovyn kanssa yhteensopivia, varmista asia alennuksen myöntäjältä.
Paljonko Moovyn käyttäminen maksaa?
  • Veloitettava summa on kohteen pysäköintimaksu + 0,49 € palvelumaksu/pysäköintitapahtuma. Palvelumaksujen maksukatto on kalenterikuukaudessa 4,90 €/käyttäjä/maksukortti.
  • Jos pysäköintimaksu on nollahintainen, ei myöskään palvelumaksua veloiteta.
  • Jos et pysäköi Moovylla, ei sinulta myöskään veloiteta palvelumaksuja.
  • Palvelumaksu ei koske sopimuspysäköintiä.

Sopimuspysäköinti

Sopimuspysäköinti yksityishenkilöille
  • Sovelluksen palveluvalikossa Kauppa-kohdassa löytyy tarjolla olevat sopimustuotteet.
  • Sopimus on voimassa tilaushetkestä alkaen. Tilatessa sopimuksen keskellä kuukautta, maksat vajaan kuukauden osalta vain tilauspäivästä alkaen.
  • Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja kuukausimaksu veloitetaan kuun alussa etukäteen.
    • Mikäli sopimustuotteella on kuukausihinnan lisäksi pysäköintitapahtumaan perustuva maksu (esim. 0,20 €/h), veloitetaan nämä maksut tapahtumakohtaisesti, pääsääntöisesti pysäköintiä seuraavana päivänä.
  • Sopimuksen aktiivisia rekisteritunnuksia pääset hallinnoimaan: Pysäköintisopimukset & -luvat -kohta → valitse sopimus → Sopimukseen liitetyt ajoneuvot. Sopimuksella voi olla aktiivisena yksi rekisteritunnus kerrallaan.
  • Sopimus irtisanotaan Moovy-sovelluksesta: Pysäköintisopimukset & -luvat -kohta → valitse sopimus → Irtisano sopimus. Sopimuksen irtisanomisaika on kokonainen kalenterikuukausi ja sopimus päättyy irtisanomista seuraavan kuukauden loppuun.
Sopimuspysäköinti yrityksille

Etkö löytänyt vastausta usein kysytyistä kysymyksistä?

Autoilijoiden asiakaspalvelu

Ottaessasi yhteyttä asiakaspalveluumme ilmoitathan puhelinnumerosi, jolla olet rekisteröitynyt Moovy-palvelun käyttäjäksi.

Puh. 24/7 03 3878 222

Sähköposti asiakaspalvelu@moovy.fi

Varmistathan, että käytössäsi on Moovy-sovelluksen viimeisin versio. Päivittämällä sovelluksen, saat käyttöösi uusimmat ominaisuudet ja parannat sovelluksesi toimivuutta ja turvallisuutta.

Olemme uudistaneet asiakaspalvelusivujamme, pääset uusille sivuille: moovy.fi/asiakaspalvelu