Tampereen ydinkeskustaan 19. huhtikuuta avautuva Ratina on kaupungin isoin kauppakeskus, jonka 140 liikettä ja palvelua tarjoavat runsaasti monenlaisia mahdollisuuksia ostosten tekoon, herkutteluun ja vapaa-ajan viettoon.

Kauppakeskus muodostuu kolmesta eri rakennuksesta, jotka yhdistää toisiinsa viihtyisä sisäpiha. Funkkis-Ratina ja Ranta-Ratina ovat tyylipuhtaita 1930-luvun funkkisrakennuksia, jotka kunnostetaan uuteen kukoistukseensa, vanhaa vahvasti kunnioittaen. Valoisa ja avara uudisrakennus Valo-Ratina edustaa nykyaikaista muotoilua ja rakentamista. Rakennuksesta toiseen pääsee helposti kulkemaan sisätilojen kautta, säältä suojassa.

Ratinasta parkkihalli on asiakaslähtöisen suunnittelun tulos

Helppoa asiointia kauppakeskuksessa tukee pohjakerroksiin toteutettava toimiva ja nykyaikainen pysäköintilaitos. Pysäköintipaikkojen suunnittelussa kantavana ajatuksena on ollut luotettavuus, pitkä elinkaari ja asiakaslähtöisyys niin asiointipysäköinnissä kuin sopimuspysäköinnissäkin. Toimintojen helppokäyttöisyyteen on myös kiinnitetty erityistä huomiota, kertoo Finnparkin operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi.

Ratinan alueella pysäköintipaikoista on ollut pulaa jo ennen kauppakeskuksen valmistumista, joten paikoille riittää varmasti kysyntää. Erityisesti stadionin ja Ratinan rannan tapahtumien aikana paikat ovat olleet kiven alla.

Keskustan saavutettavuus paranee erityisesti nyt etelästä päin tullessa, kun auton voi jättää Ratinaan ja kävelysiltaa pääsee Keskustorin suuntaan. Tampereen valtatien alle rakennetaan liikenneympyrä, jonka kautta pääsee ajamaan suoraan Ratinan kauppakeskuksen pysäköintihalliin.

Pysäköintilaitoksen noin 1 250 autopaikkaa sijoittuvat kahteen tasoon. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Lahdesjärven Ikeassa on yhtä monta autopaikkaa kuin mitä Ratinan kauppakeskukseen on tulossa. Kalevan Prismassa parkkipaikkoja on reilu tuhat ja Lielahden Prismassa vajaa tuhat.

Miten pysäköinnin asiakaslähtöisyys ja helppokäyttöisyys näkyvät ihan konkreettisesti Ratinan kauppakeskuksessa asioivalle autoilijalle, Tami Koivuniemi?

  • Keskeisillä sisääntuloväylillä on kiinteitä ja muuttuvia opastuksia, jotta asiakkaat löytävät kauppakeskuksen pysäköintihalliin helposti ja vaivattomasti.
  • Kun asiakas saapuu kohteeseen, opasteet kertovat, mistä löytyy vapaata tilaa ja mikä kaista pitää valita päästäkseen ylä- tai alatasolle.
  • Pysäköintihallin sisällä nuolivalot opastavat vapaille paikoille.
  • Pysäköintipaikkojen päällä on jo kaukaa havaittavat värivalot, jotka kertovat, onko paikka vapaa vai varattu. Kulkuväylien yhteydestä löytyy myös invapaikkoja, jotka tunnistaa sinisestä valosta. Invapaikat ovat myös leveämpiä kuin muut pysäköintiruudut.
  • Pysäköintikerroksista löytyy myös Löydä autosi –palvelu. Se toimii niin, että asiakas syöttää auton rekisterinumeron kosketusnäytölle, ja palvelu näyttää mihin suuntaan tulee lähteä, jotta oma auto löytyy.
  • Pysäköintihallista löytyy myös asiakaspalveluvastaava, jonka työtehtäviin kuuluu valvoa, että hallin yleisilme pysyy siistinä ja pysäköinti sujuu. Hän auttaa ja opastaa pysäköiviä asiakkaita kaikissa pysäköintiin liittyvissä asioissa.

Pysäköintikerroksista on suorat liukutaso- ja liukuporras- sekä hissiyhteydet kauppakeskuksen muihin kerroksiin.

Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta, ja sinulla on yksi huoli vähemmän!