Lähdetään perusasioista: miksi ihmiset eivät vain voisi pysäköidä ilmaiseksi kaupunkien keskustoissa sinne, minne haluavat? Nopeat söisivät hitaat ja pysäköinti olisi helppoa.

Siksi että sellainen ratkaisu ei toimisi. Jos pysäköinti olisi vapaata ja ilmaista, paikat täyttyisivät hetkessä eivätkä sen jälkeen enää vaihtaisi omistajaa niin usein kuin maksullisessa pysäköinnissä.

Helsingin kaupungin pysäköintihistoria todistaa tämän, vain yhtenä esimerkkinä. Kun Helsinki takavuosina nosti varsin maltillisesti asukaspysäköintiluvan hintaa, tuhansia lupia jäi lunastamatta. Kesä- ja romuautot kannattaa hinnoitella pois kadunvarsilta, koska kadunvarsien tilalle on muutakin käyttöä.

Mutta pysäköinnin hinnassa ei ole kyse vain kesäautoista vaan suuremmista periaatteista.

Lähtökohtaisesti kaikilla neliömetreillä on oma arvonsa, yhtä hyvin asunnoissa kuin liiketiloissa, kadunvarsilla ja parkkihalleissa maan alla. Kaupunkien keskustoissa maan arvo on korkeampi kuin keskustan ulkopuolella, mikä näkyy myös pysäköintipaikkojen hinnoissa.

Jotta erilaisten pysäköintiratkaisuiden kustannusvaikutukset saataisiin läpinäkyviksi, siis sellaisiksi että kuka tahansa kansalainen voi niitä arvioida, nämä kustannusvaikutukset tulee määritellä ja laskea näkyviin päätösten teon pohjaksi. Näin päätökset voi tehdä oikeiden tietojen pohjalta.

Monille tuttu konkreettinen esimerkki on taloyhtiöiden parkkipaikat, jotka on aikoinaan upotettu kokonaisrakennuskustannuksiin. Jos kulut eriytetään, nähdään, mitä yksi parkkipaikka oikeasti maksaa. Sen jälkeen on helpompi tehdä päätöksiä parkkipaikkojen määrästä. Nykyään on alettu erottaa autopaikkojen hinta asunnon hinnasta niin, että autohallien paikoista tehdään omia osakkeitaan.

Yleisinä esimerkkilukuina voi sanoa, että yhden autopaikan hinta on muutamasta tuhannesta eurosta kymmeneen tuhanteen, jos puhutaan hiekkakentälle rakennetusta pysäköintialueesta. Katetussa seinättömässä tilassa hinta voi vaihdella 10 000:n ja 20 000 euron välillä, betonirakennuksessa 20 000:n ja 30 000 euron välillä, ja kallioon rakennetussa pysäköintiluolassa liikutaan jopa 40 000:ssa – 50 000 eurossa per autopaikka.

Yleisenä periaatteena tulee olla se, että käyttäjä maksaa sen sijaan, että kaikki maksaisivat yhteisestä pussista.

Keskusta on kallis

Pitkäaikainen megatrendi on, että yhä useammat ihmiset ja yritykset haluavat kaupunkien keskustoihin. Siksi siellä kaikki on kalliimpaa, yhtä hyvin asunnot, yritysten toimitilat kuin pysäköintipaikatkin.

Jos rajoituksia tai pysäköintimaksuja ei olisi keskustan kaduilla tai hinnat olisivat alhaiset, parkkipaikat käytännössä tukakeutuisivat hyvin nopeasti.

Pysäköinnin hintaan vaikuttavat myös Tampereen kaupungin strategiset linjaukset, joissa suositaan joukkoliikennettä, pyöräilyä ja vihreää keskustaa.

Tampere haluaa, että keskusta on kaikilla keinoilla saavutettavissa. Tarkoitus ei ole poistaa autoja keskustasta, koska elävässä modernissa kaupungissa tarvitaan kaikkia liikkumisen muotoja. Jalankulkijoita ja joukkoliikennettä kuitenkin suositaan – myös ympäristösyistä – ja autoja ohjataan lähemmiltä tai kaukaisemmilta kehiltä parkkihalleihin. Keskustassa tai korttelialueilla pyörivien, pysäköintipaikkaa jahtaavien autojen määrää halutaan rajoittaa.

Toimiva pysäköinti ja liikenne ovat kaupungissa osa yleistä yhdyskuntarakentamista, osa koko kaupungin liikenneverkkoa. Näin pysäköinnin kustannukset limittyvät osaksi kaupungin suurimpia strategisia linjauksia.

Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta, ja sinulla on yksi huoli vähemmän!